Tuesday 27 August 2013

Kenali Spesies Harimau Belang


Tajuk entry kali ini adalah mengenai harimau. Harimau merupakan binatang yang penulis suka dan kagumi. Harimau melambangkan keberanian dan kegagahan. Kita hanya tahu harimau di atas adalah harimau belang tetapi kita tidak pernah mengetahui jenis-jenis spesies yang ada dan di mana ia tinggal. Untuk yang tidak tahu, penulis akan tunjukkan kepada anda spesies-spesies harimau yang wujud di atas muka bumi ini.

Harimau saban hari makin diancam kepupusan. ada diantara spesis harimau tersebut telah pupus dan tidak lagi wujud di atas muka bumi ini. Harimau juga lebih dikenali dengan Pak Belang kerana belang-belang yang ada di badannya.

Terdapat 9 Subspesies harimau belang yang pernah wujud diatas muka bumi ini, 6 subspesies daripadanya masih wujud dan diancam kepupusan manakala 3 daripadanya telah pupus secara rasmi dari muka bumi ini. 

Senarai spesies yang masih wujud
  1. Harimau Siberia
  2. Harima Cina Selatan
  3. Harimau Indochina
  4. Harimau Benggala
  5. Harimau Sumatra
  6. Harimau Malaya
Senarai Spesis yang sudah pupus
  1. Harimau Bali
  2. Harimau Jawa
  3. Harimau Kaspia @ Harimau Parsi

Jom Kita Kenali Jenis Harimau Dengan Gambar-gambar dibawah.


1. Harimau Sumatra (Panthera tigris sumatrae)




Ia dinamakan Harimau Sumatra kerana sepesies harimau ini hanya didapati di kepulauan Sumatra, Indonesia sahaja. Hari ini, spesies ini dianggarkan hanya tinggal dalam 400 hingga 500 ekor sahaja menurut kajian Perkhidmatan Hidupan Liar Amerika Syarikat. Harimau merupakan spesis kucing besar dan Harimau Sumatra pula adalah spesies yang paling kecil berbanding spesies harimau yang lain.

2. Harimau Benggala (Panthera tigris tigris)



Harimau ini dikenali sebagai Harimau Benggala Diraja. Spesies ini terdapat di India dan Bangladesh bahkan ia juga hidup di Nepal, Bhutan dan Burma. Merupakan spesies kedua terbesar berbanding spesies yang lain.



Ini merupakan Harimau Benggala Putih. Gambar ini diambil pada 17 Mac 2010. Ianya putih adalah disebabkan faktor genetik dan berlaku secara semulajadi hanya setiap 10,000 kelahiran.

3. Harimau Indochina (Panthera tigris corbetti)



Harimau Indochina pada pandangan penulis ialah ia kelihatan memiliki jambang di pipi. Spesies ini dijumpai di Cambodia, Laos, Burma dan Thailand. Jalur yang ada pada badan harimau ini bertindak sebagai alat penyamaran bagi melindungi dirinya daripada dikesan oleh mangsa mereka.

4. Harimau Malaya (Panthera tigris jacksoni)


Ini merupakan spesies pasukan bola sepak harimau malaya. ops silap, hehe. Spesies ini dikenali sebagai subspesies yang berasingan dengan spesies Harimau Indochina pada tahun 2004. Walaupun agak sama, tapi ianya berbeza sedikit. Harimau Malaya bersaiz lebih kecil berbanding Harimau Indochina. Spesies ini hanya terdapat di Selatan Thai dan Semenanjung Malaysia.

5.  Harimau Siberia (Panthera tigris altaica)




Harimau ini dikenali sebagai Harimau Siberia, ia juga dikenali sebagai Harimau Amur dan merupan spesies yang terbesar dalam kalangan subspesiesnya. Harimau ini mendiami di Perimosky dan Khabarovski Krais di jauh di timur Russia. Berat harimau ini boleh mencapai hingga 300 Kg dan 3.3 meter panjang dari kepala hingga ke kaki. Gambar diatas menunjukkan gambar si kanak-kanak sedang bermain sorok-sorok.


6.  Harimau Cina Selatan (Panthera tigris amoyensis)




Harimau ini mendiami di tengah dan timur China. Spesies harimau ini adalah dalam bahaya dan hampir pupus. sekarang terdapat 47 harimau ini yang tinggal di 18 buah zoo di China. Dikatan jumlah spesies yang masih hidup dan tinggal adalah tidak diketahui. Bimbang-bimbang ianya akan pupus juga.

Itulah sedikit sebanyak yang dapat penulis kongsi. Penat berdiri hari ini. Semoga maklumat dan info ini berguna dan bermanfaat buat anda semua.


( Sumber : Wikipedia )
Categories:

22 comments:

  1. oooo... byk jugak jenis2 harimau neh

    ReplyDelete
  2. nampak sama je..kaler je lain..hehe

    ReplyDelete
  3. betul kirani mia...sume sme nme je lain kan?

    yg sumatera tu comel..
    nak seko ..huhu :P

    ReplyDelete
  4. igtkan harimau sama je sume..baru tau ada bnyk jenis..nice sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la, die ada lg spesies yang sama macam singa, cheetah, rimau kumbang tu semua kategori kucing besar.

      Delete
  5. secomel mana pun harimau ni, tetap tak leh didekati..
    mau kena ngap nti..hehe

    ReplyDelete
  6. teringat pada novel Siri Bercakap Dengan Jin..Datuk kepada Tamar Jalis membela harimau tapi tak tau la jenis yg mana..mungkin harimau malaya la kot :)

    truskemata anda

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin la..... hehe spesies malaya ni je yg ada kat Malaysia ni.

      Delete
  7. berani main ngn rimau...huhuhu.....
    skali dia ngap apa pun xleh....

    ReplyDelete
  8. "sekali harimau tu ngap.. ya tinggal nyappp" --- Pramlee :P

    ReplyDelete
  9. banyak jugak spesies harimau ni. tapi lebih kurang je kann tengok. huhu

    ReplyDelete
  10. harimau putih paling comel. kan bagus klau harimau ni jinak mcm kucing, boleh peluk-2 dia ><

    ReplyDelete
  11. harimau pon ade macam-macam...banyak pupus sebab orang buru kot...bulu harimau kan mahal...hehheh....

    ReplyDelete
  12. banyak jenis harimau rupenye..

    ReplyDelete
  13. thanks for the info pasal rimau ni..comey dan bnyk spesis..tp harap jgnlah dibunuh spesis rimau ni.Dah semakin pupus bilangannya..Harap kita semua boleh berkerjasama melindungi nya dgn bantuan Jabatan Perhilitan Negeri.

    ReplyDelete
  14. Macam sama je rupa takde beza pon.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    6) Sepanjang sy kenal ramai pesakit, antara dikalangan kawan-kawan sy juga, pesakit gout pun boleh sembuh dgn cepat , abang sy sendiri minum untuk gout, kalau dlu die bergantung kepada ubat klinik ,sekarang dh sembuh dn gout susah nak dtg dah walau kadang kala ada makan seafood.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit (GERD) yang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi 017-4687570

    ReplyDelete